Resepi: Nasi Lemak Sambal Sotong


klik gambar untuk saiz sebenar

Hari ni nak kongsi resepi yang tak seberapa ni, aritu aku ada tulis pasal aku masak Nasi Lemak Sambal Sotong kan, pastu ada yang tulis suh kongsi resepi kat sini. So okay aa kan… ni aku tulis resepi mende alah tu…

icon smile Resepi: Nasi Lemak Sambal Sotong
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Cetak

Bahan-bahan:

  • Beras
  • Telur
  • Timun
  • Ikan Bilis
  • Kacang tanah
  • Halia
  • Santan
  • Sotong Kering (rendam selama beberapa jam dengan serbuknya untuk melembutkan sotong tersebut)
  • Cili boh
  • Bawang
  • Belacan
  • Gula
  • Garam
  • Asam jawa

Cara-cara:

  • Basuh beras

  • Kemudian tumis bawang, halia dengan sedikit minyak di dalam periuk.
  • Masukkan beras yang telah dibasuh ke dalam periuk
  • tuang air dan santan mengikut sukatan beras
  • tambah garam
  • dan biar masak
  • Jika mempunyai daun pandan, masukkan sehelai daun pandan ke dalam periuk tersebut.

Sambal Sotong:

  • Kemudian panaskan minyak di dalam kuali
  • Tumis bawang
  • Tumis cili boh
  • tambahkan air asam jawa
  • tambahkan sedikit belacan
  • masukkan sotong yang telah dipotong
  • kemudian masukkan garam secukup rasa
  • reneh sehingga masak

Hiasan:

  • Rebus telur
  • Goreng ikan bilis sehingga garing
  • Goreng kacang tanah
  • Potong timun mengikut citarasa anda.

Hidangan:

  • Isi nasi lemak yang di masak ke dalam pinggan
  • Hiaskan dengan telur, ikan bilis, dan timun
  • kemudian tambah sambal sotong
  • Nasi lemak anda sedia untuk di makan….

Oklah aa erk… minta maaf kalau aku ada tertinggal mana-mana langkah… hehee… tak pernah tulis resepi sebelum ni… biasa masak jer…. selamat mencuba….

rasa macam ada yang tertinggal jer…. tapi apa ntah…


Kongsi Pendapat Anda

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    CommentLuv badge

  1. menulis

    kalau untuk 100 orang erk… kalau sekeping sotong tu besar… budget aa sekeping tu untuk 3-4 orang… lebih kurang tu aa… tak pun kalau nak kira purata buat jer sekeping sotong kering tu untuk 5 org… sbb kalau dah sampai 100 orang ni… biasanya ada yg minat makan sambal… ada yang tak minat… kena tgk gak aa tetamu tu macam mana… :)

  2. eizzah menulis

    nak makan 2 kena basuh tangan dulu,baru best.apebarang mkn guna sudu.ikut barat la pulak.
    nasi lemak mmg best,sodap

Penafian: Semua pendapat di sini adalah tanggungjawab penulis komen tersebut, pihak Eizil.com akan memadam tanpa notis sekiranya terdapat komen yang berbaur perkauman dan menyentuh sensitiviti mana-mana kaum.

Trackbacks

  1. [...] nantikan kemunculannya Anda mungkin berminat dengan artikel berikut:Resepi: Telur scramble kentangResepi: Nasi Lemak Sambal SotongResepi: Mee KariResepi: Mee Sup DagingResepi: Terubuk bakar bersama air asam. [...]