Khasiat Bawang Putih…

bawangpu Khasiat Bawang Putih...

Ramai yang mungkin dah tahu pasal khasiat bawang putih ni, tapi mungkin ramai gak yang tatau kan… Bawang putih ni sebenarnya boleh di buat ubat yang mujarab untuk saket? macam demam ke selesema ke sengal? badan ke dan banyak lagi aa penyakit? lain. Petua turun-temurun ni adalah salah satu sumber yang menarik gak untuk diamalkan sebab tak berapa mahal. Orang kata… dia antibiotik semulajadi untuk badan…


so bahan-bahan dia… adalah bawang putih ngan api… hehehe… murah aa tu rasanya…. cara nak proses benda ni.. kita just bakar bawang putih tu sampai hitam… pastu kupas kulit dia… dan makan aa bawang putih tu… ada beberapa kesan sampingan bila amalkan benda ni… kesan sampingan ni hanya kalau badan kita ada toksid? yang tak sepatutnya ada aa…. kira dia akan dibuang dalam bentuk…. buang air besar,kecil atau kentut…

so sesaper yang rasa nak demam tu… n malas nak gi klinik… leh aa amalkan benda ni… ihikss… selamat mencuba…

Kongsi Pendapat Anda

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    CommentLuv badge

  1. ani menulis

    ada mak bidan suruh sy amalkan jus bawang putih 3 ulas pagi dan malam untuk kurangkan berat badan…..mmg elok ni…cubalah….disamping merawat dan mencegah penyakit yang lain

  2. shahrul menulis

    walaupun mungkin takde org nak bace cerite aku, aku nak cerita gak..tentang khasiat bawang putih. aku dulu kecik2 (darjah 2)ade kutil kat siku, pastu terbace boleh hilangkan gune bawang putih, lepas sapu aku biarkan pastu tak perasan bile tah kutil tu hilang, tapi mmmg betul2 hilang..first experience..pastu aku tumbuh jerawat…resdung kulit muka..gatal..bakteria la katakan…aku terpikir nak sapu bwg putih..pastu aku lupa lagi tengok2 muka aku mmg betul2 kurang tumbuh jerawat, lega betul sebab mmg gatal gile kawasan muke lebih2 pas makan ayam atau telur ayam..bulan 10 2011 aku kene ketuat(jenis plantar kat tapak kaki)..gile risau, aku tanak pegi hosp @klinik,konfem kene korek buang..aku bace, virus ketuat tu mmg kuat giler..aku tak tau nak wat camne..ade org suggest sapu bawang putih, aku pk2..boleh ke bawang putih hilangkan virus, dalam darah pulak tu? aku cube gak..korang tau ape terjadi..ketuat tu mmg betul2 kering..dan kulit mati tu terkopek and then bulan 3 haritu aku bebas ketuat..mmg rase bersyukur gile..bile dipikir2 kan..bawang putih mmg berkesan la…tapi aku slalu doa dengan selawat, jgn la ingt bwg putih yang sembuhkan, ape2 pon kuasa Allah SWT..sbb nabi musa dulu pernah diuji Allah,nabi musa sakit gigi, berdoa pada Allah utk hilangkan sakit, kemudian Allah suruh ambil sejenis daun,kunyah, hilang sakit gigi tu, lepas tu kali ke 2 nabi musa sakit gigi terus pg ambil daun tu tanpa doa pd Allah minta sembuh kan penyakit, penyakit tak hilang pon, jadi Allah beritahu yang bkn dau tu ubatnya tapi dgn izin Allah..kesimpulannya bawang putih mmg dah banyak aku gunakan khasiatnya dlm nak sembuhkan penyakit aku ni..tq org kat atas yg bgtau pasal Tb, kalau ade sape2 yg aku kenal sakit, boleh la aku share ngan diorang..key..adios

  3. menulis

    tapikan bawang putih ni pun boleh mengurangkan jerawat batu…caranya awk buang kulit bawang tu pastu tumbuk bbrape kali…andthen tempek kan kat jerawat batu tuh dlm masa 3 hari insyaallah boleyh hilang….sye da cube alhamdulillah berkesan ,langsung x dek parut….slamat mencuba.. :D

  4. hudaya menulis

    assalamualaikum,n slm sejahtera,,,sy dh amal mkn kapsul bwg putih ni dh 2thun,,alhmdulillah bdn smakin sihat.kencing manis xde,tekanan darah stabil..sy ada pnyakit aritis tp skran pnyakit 2 dh lama xserang sendi2 ni,,dlu slalu xchat ,dmm n slalu letih n slalu telan paracetamol. kini saya dh xamal mkn pil 2 dh… bawang juga dpt mngurangkan kolesterol dlm bdn..nasihat pd sesiapa yg nk amal mkn bwg putih, mkn time ari cuti,takut2 kuar gas yg xchat 2 :)

  5. aida_ruwai menulis

    bawang putih nie bagus taw…saper yang selalu kembong @ banyak angin dalam badan, banyak kan lah makan bwg putih nie….tp sy suka tambah dalam masakan (cth dlm sup) ….
    =)

  6. abu hashim bin limat menulis

    saya adalah penggemar makan bawang putih
    setiap hari saya akan menjadikan bawang putih sebagai ulaman apakah ada sebarang
    resiko sekiranya saya jadikan ianya sebagai
    amalan harian.

  7. menulis

    Saya Pembuat VCO secara komesil, dibawah kelolalaan Jab. Pertanian Machang. Kelantan. Kami Jual Secara runcit dan borong
    harga sangat murah, sila hubungi matklate 0148056255. utk keterangan lanjut

  8. pak langmantoksunah menulis

    a’kum diindon terdapat sejenis bawang puteh boleh dibuat ubat namanya bawang puteh tunggal, kekawan yg balik dari sana beritahu

  9. Pengiran Brunei menulis

    asalamualaikum…ok bapak saya dh sehat dari penyakit tibi tu..dia amalkan jugak mkn bawang puteh tu siap mentah2 lagi..alhamdulilah setelah mengikuti permakanan obat2an m0den dsamping digabungkan dengan obat2an tradisional ne..dah sembuh dah dlm skitar 6 bulan je..terima kaseh d atas doanya… Dari hasil penyelidikan saya mengenai kuman penyakit tibi memang susah hendak d hapuskan kerana kebanyakan pesakit2 tibi akan mengambil masa sekitar 1 tahun atau 1 tahun setengah hendak sembuh..itu pun jika panduan permakanan obat2an teratur…aku syak betul ni bawang puteh tu tolong bapak aku untuk pulih dalam masa yang singkat…alhamdulilah di atas kesabaran serta tawakal dan usaha..akhirnya sembuh jugak.. Dulu tu risau jugak siap nangis aku dbuatnya…tengok dia batuk2 berdarah tu..fuhhh kesian aku tengok.. Ok dsini aku kasi tau tanda2 awal seseorang itu terkena penyakit Tibi ataupun ‘Tuberculosis’. 1) batuk2 tak henti2 melebihi dua minggu 2) berat badan menurun 3) kurang selera makan 4) suhu badan meningkat panas pada sebelah malam,mcm nak demam le tu.. 5) semput nafas 6) berpeluh pada waktu malam 7) batuk berdarah…aha ini dah kira kritikal ni… Jadi sesapa yg ada tanda2 tu..cepat2lah pi jumpa dokter…bukan ape…seksa aku tengok…mudah2an kite semua dhindari dari penyakit tu serta penyakit2 yg lain..amin ya’rabal alamin… K chow..

  10. menulis

    bawang putih..semua orang tahu akan khasiatnya. tapi bawang merah pula tak pernah di sebut apa khasiatnya. cuma satu saya tahu pasal bawang merah ni, boleh membunuh cacing dalam badan kita.. di jamin berkesan!

  11. menulis

    Pengiran Brunei: aku tak pasti plaks kalau nak spesifik kat penyakit tertentu tu… kena rujuk kepada doktor aa kot… semoga semuanya berjalan lancar dan sembuh….

  12. Pengiran Brunei menulis

    Bapak aku ni menghidap penyakit tibi sekitar 2 bulan,tapi aku rase penyakit dia ni main2 ler,jap dia ok jap tak ok smpai risau aku d buatnyer..Aku ada bace artikel mengenai khasiat bwg puteh, betul ker bwg puteh ne membunuh kuman tibi sekaligus merawat bapak aku sekali? tak bercanggah ker mkn dgn ubat antitibi yg telampaulah byk dmakan setiap hari? hehe sori yek byk soal.. bukan ape..aku risau ler bapak aku je yg tinggal kat dunia ne.. bye askum p/s : kiLL kiLL diE diE tibi! ! !

  13. menulis

    halia erk… hurmm… kebiasaannya halia ni dikaitkan ngan angin aa…

    tapi kalau nak kuruskan badan… seeloknya banyakkan minum air kosong… lebih dari jumlah yang sepatutnya, kerana nanti kira akan sering ke tandas untuk buang air… badan kita ni hampir 70% kalau tak silap adalah dikandungi air… so air berlebihan tu akan dikeluarkan time kita buang air… selain tu, sebab kita akan ulang alik ke tandas… secara tak langsung salah satu senaman gak… :)

    nanti aku kongsi pasal satu program yang terbukti berkesan tanpa perlu bayar atau makan apa² ubat tambahan untuk kuruskan badan… :)

  14. dwi menulis

    memang bawang putih sangat terasa pedasnya tapi disampign pedasnya itu bawah putih baik untuk badan, kita akan merasa segar kita bisa konsumsi pada saat makan ataupun di campur dengan penganan yang lain.

  15. menulis

    hehehe…. tak cakap pun benda tu sedap… tapi better aa dari makan bawang putih yang mentah tu… :D pastu gi minum ngan air halia watper… kekeke

  16. mizzterygurl menulis

    hurm… serius mkn camtu jek? ni tgh minum air halia + bawang putih… bluekk!! tak sedap.. huhuhuh

    • snnaz menulis

      hello… mcm mana nak kurangkan sengal2 badan ni…. aku dh 5 hari sengal2 ni.. adoiiii

          • menulis

            cuba amalkan mandi air suam… ia akan membantu urat-urat dan otot kita untuk meregang, kemudian makan makanan yang berkhasiat, mempunyai sumber protein dan sebagainya… mungkin akan dapat membantu… :)

      • tomkurus menulis

        gi massage la…thai ada..china ada…melayu ada…tapi kalau kau dah memang sengal la kau pergi tempat2 macam tu

Penafian: Semua pendapat di sini adalah tanggungjawab penulis komen tersebut, pihak Eizil.com akan memadam tanpa notis sekiranya terdapat komen yang berbaur perkauman dan menyentuh sensitiviti mana-mana kaum.